Sejarah Kumpulan Ajinomoto

Eat Well, Live Well.

History - Eat Well, Live Well.

 

Dr. Kikunae Ikeda Menemui Umami pada tahun 1908

Asid glutamat yang diekstrak daripada kombu oleh Dr. Kikunae Ikeda (1908) Asid glutamat yang diekstrak daripada kombu oleh Dr. Kikunae Ikeda (1908)

Perjalanan penemuan kami bermula dengan semangkuk tauhu rebus dalam kombu dashi (kuah yang diperbuat daripada sejenis rumpai laut). Sambil menikmati kuahnya, Dr. Ikeda diyakinkan bahawa terdapat satu lagi rasa asas yang berbeza daripada manis, masin, masam, dan pahit. Tertarik dengan pemikiran ini, beliau mula menganalisis komposisi kombu dashi. Pada masa yang sama, Hiizu Miyake, doktor perubatan Jepun yang pertama, membuat hipotesis bahawa rasa yang enak merangsang penghadaman. Didorong oleh idea ini, Dr. Ikeda menggandakan usahanya. Beliau akhirnya menemui apa yang memberi kombu perisa tersendiri: Ia adalah asid glutamat, sejenis asid amino. Beliau menamakan perisa tersebut umami, dan membangunkan kaedah untuk menghasilkan perasa dengan glutamat sebagai komponen utamanya.

Pemakanan yang lebih baik untuk orang Jepun

AJI-NO-MOTO® asal (1909) AJI-NO-MOTO® asal (1909)

Dr. Ikeda telah berangkat ke Jerman untuk belajar pada tahun 1899. Fizikal dan kesihatan keseluruhan warga Jerman mengagumkannya dan memupuk keinginan tinggi untuk meningkatkan pemakanan rakyat Jepun. Seorang lagi individu yang berkongsi impian ini ialah Saburosuke Suzuki II. Pada tahun 1909, beliau melancarkan usaha perniagaan untuk mula menjual AJI-NO-MOTO®, perasa umami pertama di dunia. Asal-usul Kumpulan Ajinomoto terletak pada cita-cita ini: "Eat Well, Live Well."

Eat Well, Live Well.

Nota penyelidikan Dr. Ikeda (1918–1929) Nota penyelidikan Dr. Ikeda (1918–1929)

Pada tahun 2000, penyelidik di Universiti Miami melaporkan kehadiran reseptor umami pada lidah. Enam tahun kemudian, Institut Sains Hayat Ajinomoto mendapati bahawa reseptor serupa juga terdapat di dalam perut. Kepentingan glutamat—bukan sahaja untuk deria rasa kita tetapi juga untuk kesejahteraan pemakanan dan fisiologi—semakin banyak ditunjukkan melalui penyelidikan terbaru kami. Slogan korporat kami, “Eat Well, Live Well.” sebenarnya adalah ideal yang telah terbukti secara saintifik.

Hari ini, Kumpulan Ajinomoto terus mengejar matlamat ini dengan menyumbang kepada masyarakat dalam bidang Sokongan Hayat, Penjagaan Kesihatan, Sains Makanan dan Sains Amino kami, dan dengan terus meneroka potensi asid amino dalam setiap aspek kehidupan.