Kod dan Polisi Ajinomoto (Malaysia) Berhad

Tatakelakuan
Kod ini menggambarkan jangkaan Syarikat terhadap standard tingkah laku profesional sewaktu berurusan bagi pihak Syarikat, dan bertindak sebagai rujukan yang menyokong usaha membuat keputusan harian.
Meliputi isu yang terdiri daripada alam sekitar, hak asasi manusia, kualiti produk dan urus niaga.

Polisi Pemberi Maklumat
Polisi ini menyediakan ruang yang selamat kepada kakitangan untuk melaporkan sebarang tingkah laku tidak sepatutnya yang berlaku dalam Ajinomoto (Malaysia) Berhad.
Polisi ini memastikan pemberi maklumat dilindungi daripada kemungkinan tindakan balas, di samping langkah-langkah pembetulan dan pencegahan yang boleh dilaksanakan sekiranya salah laku dibuktikan terjadi.

Polisi Anti-Rasuah dan Sogokan
Polisi ini menggariskan ketetapan tiada kompromi Ajinomoto Malaysia kepada ahli Lembaga Pengarah, kakitangan dan rakan perniagaan agar tidak terlibat dalam meminta imbuhan tidak wajar, rasuah dan sebarang tindakan sogokan seiring dengan Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009.

Polisi Sesuai dan Layak Pengarah
Polisi ini menggariskan kriteria dasar untuk semakan dan penilaian lantikan calon ke jawatan Lembaga Pengarah atau lantikan semula Pengarah.
Polisi Syarikat dikaji semula secara kerap atau berikutan pengumuman perkembangan terkini bagi memastikan ia seiring dengan mandat terbaru kerajaan. Polisi Pemberi Maklumat dan AntiRasuah dan Sogokan turut dimaklumkan kepada 100% kakitangan secara kerap, lebih-lebih lagi kepada kakitangan baharu semasa program penempatan.
Ajinomoto (Malaysia) Berhad turut mengguna pakai pendekatan proaktif bagi mengenal pasti, menilai dan menangani sebarang risiko rasuah dalam semua operasi. Jawatankuasa Pengurusan Risiko kami mengendalikan Penilaian Pengurusan Risiko tahunan dan segala dapatan akan dibincangkan setiap suku tahun bersama pengurusan tertinggi dan dilaporkan kepada Lembaga Pengarah.